Asynchronní stroj - pracuje na principu indukce, kdy jeho rotor má jiné otáčky než točivé magnetické pole vznikající ve statoru. Čím více síly je třeba, tím jsou nižší otáčky. Rozdíl mezi otáčkami statoru a rotoru je tzv. skluz. Bývá kolem 5% .
Synchronní stroje nemají skluz a jejich rotor se otáčí současně s magnetickým polem statoru.
Asynchronní neboli indukční stroje jsou:
-asynchronní motor
-asynchronní alternátor
-indukční brzda
-měnič kmitočtu
Asynchronní motory se dělí na jedno a třífázové. Jednofázové se sami nerozběhnou, musí mít pomocnou fázi pro rozběh. Vinutí této fáze je posunuté o 90st. , posun je zajištěn zařazením kondenzátoru, vinutí je z materiálu s větším odporem nebo se motor musí mechanicky roztočit alespoň na 20 % rychlosti.
A podle konstrukce se dělí na motory kroužkové a na krátko.
Kroužkový motor má vinutí rotoru vyvedené na kroužky, o které se musí třít uhlíky nebo kartáče. Tato konstrukce se používá tam, kde není možný velký rozběhový proud.
Motor nakrátko je konstrukčně jednodušší, protože nemá kroužky, jeho rotorové vinutí je navzájem pospojované.
Synchronní stroje se dělí :
-alternátory(generátory používané k výrobě elektřiny)
-synchronní motory
-synchronní kompenzátory
-jednokotvové měniče
-zubové generátory
Nejčastěji používaný synchronní motor pro pohon menších spotřebičů je jednofázový sériový komutátor. Je jednoduchý a jeho otáčky lze pohodlně řídit zařazením rezistoru.